مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22490 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:44

عواملي كه موجب لذت بخش شدن عبادت مي شوند كدامند؟
عواملي كه مي تواند عبادت و وزيارات را براي انسان لذت بخش كند چند چيز است: الف) قبل از عبادت انسان خود را مستعد و مهيا سازد؛ يعني، قدري به خود تلقين كند من در صدد نيايش و نماز هستم و سعي كند افكار متفرق را از ذهنش دور كند. ب) حتي الامكان در بهترين وقت عبادت كند؛ مثلاً، با كسالت - خستگي و خواب آلودگي - وارد نماز نشود. {Hلاتقربوا الصلوة و انتم كسالي!!!H}. ج) در محيط پر سر و صدا و آشوب به مناجات نايستد، بلكه محيط آرام و با فراغتي را انتخاب كند. د) در حين زيارت مصمّم بر مراقبت باشد و اگر احياناً افكار ديگري به او هجوم آورد، همين كه متوجه شد، سعي كند خود را از دام آن افكار برهاند. يكي از عواملي كه باعث صفاي دل و زدون حالت قساوت مي شود همين دعاها و نيايش ها و نمازهاي سازنده است. البته اگر با شرائط ويژه اش ادا گردد. 1- يعني در وقت نشاط، 2- با توجه كامل به خدا، 3- در محيطي با فراغت و دور از سر و صدا و جنجال، 4- گريه از خوف خدا و اهوال قيامت عامل ديگري است كه در صفاي دل مؤثر است، 5- نشست و برخاست با علماء و شخصيت هاي بر جسته و وزيني كه خود مظهر صفا و تقوا هستند. همچنين تلاوت قرآن با توجه به آيات الهي نيز مؤثر است، 6- و نيز عامل ديگر طلب صفاي دل از خداست. در اين زمينه بسيار به جا است كه شما نيز با امام سجاد(ع) هم نوا گشته و مناجات شاكين را بخوانيد (مفاتيح الجنان، مناجات خمسه عشر). اصولاً در خانواده هايي كه فرزندان آنها به پايه تحصيلات عالي مي رسند مشكلاتي وجود دارد، ولي بايد با آنها مدارا كنيد. به هر حال آنها والدين شما هستند و توصيه هاي بسيار اكيدي در قرآن مجيد و ساير متون اسلامي در رعايت حال پدر و مادر به ما شده است. به خصوص با تلاش و فداكاري آنهاست كه فرزندانشان توانسته اند به مرتبه تحصيلات عالي برسند. بنابر اين سفارش اكيد ما اين است كه مراقب حال پدر و مادر خود باشيد و اگر هم احياناً خطايي از آنها در رابطه با خودتان مي بينيد اغماض كنيد و متقابلاً ملاطفت و محبت را در حق آنها فراموش نكنيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.